Bela pustinja , koja se još naziva i Pustinja Farafra,
nacionalni je park u Egiptu poznat po snežno belim do krem boje stenama. Ima
masivne formacije od krede koje su povremene peščane oluje oblikovale u čvrste
stubove, naizgled van ravnoteže.
Čini se da je pustinja i dom duha Ehnatona, kojeg su primetili
i turisti i nomadski beduini, a potonji naseljavaju depresiju Farafra u kojoj
se nalazi Bela pustinja. Legenda kaže da su nakon njegove smrti egipatski sveštenici
prokleli faraonov duh da večno luta pustinjama kao kaznu za njegov pokušaj da
ukine egipatski politeizam i pretvori carstvo u monoteističku religiju sa
središtem Atona.
Da li je kletva istinita ili ne, niko ne može reći, ali
znamo da je Ehnaton zapravo napustio egipatski politeizam. Ovaj odlazak je bio
toliko radikalan da se na kraju nije mogao prihvatiti, a nakon njegove smrti,
svi Ehnatonovi spomenici su demontirani i skriveni, njegove statue uništene, a
njegovo ime je zabranjeno da bude upisano na kraljevske liste. Nakon desetak godina
tradicionalni religiozni običaji su se vratili i formirana je nova monaška
dinastija koja je diskreditovala Ehnatona i nazivala ga „neprijateljem“ ili
„zločincem“ u svojim zapisima.
Ehenaton je bio gotovo izgubljen za istoriju sve do otkrića
Amarne u kasnom 19. veku , ili Ehetatona, novog glavnog grada koji je sagradio
za poštovanje Atona. Nadalje, 1907. godine Edward R. Ayrton je iz grobnice KV55
u Dolini kraljeva iskopao mumiju koja bi mogla biti Ehnatonova . Genetskim
testiranjem utvrđeno je da je muškarac pokopan u KV55 Tutankamonov otac, ali je
od tada dovedena u pitanje njegova identifikacija kao Ehnaton.
Ehnatonovo ponovno otkriće i rana iskopavanja Flindersa
Petrieja u Amarni izazvali su veliko zanimanje javnosti za faraona i njegovu
kraljicu Nefertiti . Opisivan je kao "zagonetan",
"misteriozan", "revolucionarac", "najveći idealist sveta"
i "prvi pojedinac u istorijii", ali i kao "heretik",
"fanatik", "možda lud ", i "lud". Zanimanje
proizlazi iz njegove povezanosti s Tutankamonom, jedinstvenog stila i visokog
kvaliteta likovne umetnosti kojoj je pokrovitelj bio , te stalnog interesa za
religiju koju je pokušao uspostaviti.
Нема коментара:
Постави коментар